Tulevaisuudessa on vääjäämättä selvää, että menestyäkseen organisaation on sekä tuotannossa vähennettävä raaka-aineiden käyttöä että asetettava johtopaikoille asiantuntijoita, avaintoimijoita, jotka ovat sitoutuneita organisaatioon ja joilla on vahva osaaminen. Tämä on tärkeää erityisesti silloin, kun tavoitteena on pitkäaikainen, lojaali ja kannattava asiakassuhde, joka tuo jatkuvaa lisäarvoa organisaatiolle. Näiden avaintoimijoiden on kyettävä hakemaan asiakkaille arvoa tuottavia ratkaisuja entistä kokonaisvaltaisemmin ja kyettävä hakemaan uusia erilaisia tapoja sitouttaa asiakassuhdetta.

 

Yrityksen tavaramerkinkään ei tulisi olla pelkkä logo, vaan se tulisi nähdä mielikuvana, joka rakentuu pala palalta ihmisten mieliin kaikista niistä asioista, mitkä liittyvät yrityksen toimintaan, tuotteisiin, käyttäjäkokemuksiin ja muiden mielipiteisiin. Jokainen kohtaaminen on mahdollisuus vahvistaa tavaramerkistä syntyvää brändimielikuvaa ja lisätä asiakasuskollisuutta. Tästä syystä kaikkien yrityksessä työskentelevien sitoutuminen on tärkeää.

Yrityksen brändi muodostuu useasta tekijästä – yrityksen ja tuotteiden nimistä, tunnuksista, logoista, musiikista ja nykyisin myös verkkoilmeestä. Se luo mielikuvan siitä, mitä yritys tekee, mitä se tuottaa ja miten se tämän tekee, jolla yritys erottuu kilpailijoista. Menestyvän brändin arvo yrityksen koko arvosta voi olla hyvinkin merkittävä.

 

Jaana Villanen

Jaana Villanen on toiminut yli 20 vuotta yrittäjänä, osakkaana ja kouluttajana. Koulutukseltaan Villanen on erikoisjuristi, joka on perehtynyt IPR- oikeuksiin ja yritysten brändäykseen.

Tämän lisäksi hän on suorittanut tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon, johtamisen erikoisammattitutkinnon ja yrittäjän ammattitutkinnon. Lisäksi Villanen on NLP Practitioner ja näyttötutkintomestari.

Jaana Villanen valmentaa yrityksiä muutosprosesseissa, luennoi ja kouluttaa yrittäjiä yrityksen arvonkehityksessä, tuotteistuksessa ja brändäämisessä sekä toimii myös vierailevana kolumnistina ammattilehdissä. Tällä hetkellä hän työstää sekä jatkotutkimushanketta IPR-oikeuksista että tavaramerkkeihin liittyvää palvelualustaa, joka vahvistaisi yritysten palvelupolkua osana brändiä.